Vinterlista; elva frågor

Hej! Kort och gott - här är 11 frågor och svar om denna frusna årstid. Listan är lånad av Sofia. =) Hoppas ni har haft en grym fredag!
 
1. Vad är det bästa med vintern?
Mysfaktorn när mörkret lägger sig, man tänder en adventsljusstake och äter risgrynsgröt framför julkalendern. När butikerna börjar plocka in juldekorationer och man känner sig som ett barn igen. Hela grejen med julen; baka pepparkakor och lussekatter, klä granen, äta god mat, se på Kalle Anka, umgås och så vidare. Långsamt fallande snöflingor. Att handla julklappar för att sedan ta en fikapaus på ett mysigt café (helst ska snön falla utanför fönstret också).
 
2. Vad kommer du äta i vinter?
Janssons frestelse, grytor, mustiga soppor, julgodis, lussekatter, pepparkakor, gratänger, risotto och julbord - med allt vad det innebär. Köttbullar, julskinka, sillsallat, prinskorv, rödbetssallad, och så vidare.
 
3. Vad kommer du dricka i vinter?
Kaffe (as always), te, varmt citronvatten, julmust och alkoholfri öl.
 
4. Hur kommer du fira jul?
Hemma med mina närmaste, så som det har varit ända sedan man var en pytteyttebebis.
 
5. Vilka är dina bästa julpyssel-tips? 
Att göra egna julgransprydnader. Vad som helst kan bli fint som dekoration om knyter en tråd till och använder som hängare. Man kan t.ex. forma tjock ståltråd till fina figurer eller knyta juliga band till fina rosetter. Annars är mitt bästa tips att ge julklapparnas inslagning omsorg. Kanske ett brunt papper med ett fint snöre runt, eller så slår man in paketen i ett vitt papper och ritar ett eget mönster på.
 
6. Vad gjorde du vid den här tidpunkten för ett år sedan?
Jag gick på teater och var samtidigt en förvirrad nybliven kockelev som inte vågade närma sig köksmaskinerna eller göra någonting utan att fråga först. Jag planerade redan vilket julgodis som skulle göras i december och gick på olika julmarknader var och varannan vecka.
 
7. Vad kommer du lyssna på i vinter?
Håkan Hellström, vad trodde ni?;-) Kanske en och annan podd också.
 
8. Vad läser du i vinter?
Mattidningar, inredningstidningar och boken Barnmorskan i East End.
 
9. Vad tittar du på i vinter?
Julkalendern (den verkar ju faktiskt bra i år!?), brittiska komediserier, matlagningsprogram, barndomsfilmer, med mera.
 
10. Vad var bäst med hösten?
Varning för klyschor: att luften var sval och lätt att andas. Träden vars löv skiftade i orange, gul, röd, brun, grön.
 
11. Vad har du för vinterplaner?
I vinter ska jag vila upp mig och försöka bli av med den stress som byggts upp på senaste tiden. Jag ser fram emot julfirandet och allt som hör därtill med julbak och dekorationer. Det blir förmodligen lite skidåkning och snölekar med min systerdotter. I början på 2016 ska jag fira både min systers och min farbrors födelsedag, och i slutet på januari ska jag ju faktiskt bli moster igen! Det ska bli så kul!
 
Listor | |
#1 - - Embla Sofia - Fotograf och blivande mamma:

Åh, vilka mysiga bilder! Älskar tredje <3

Svar: Åh, tack! =) <3
- Jessica U -

Upp