♥ Mitt bidrag till kladdkakans dag

Det är den sjunde november, för oss baktokiga i det närmaste ett heligt datum - kladdkakans dag är här. Imorgon är det ju dessutom fars dag, så jag tänkte att jag skulle slå två flugor i en smäll och baka! Resultatet blev en daimkladdkaka på digestivebotten, täckt med krämig chokladtryffel.
 
Har inget exakt recept att ge er för jag häver ju i ingredienser lite allteftersom. Men tänk såhär: förgrädda en digestivebotten precis som när man ska göra en cheesecake. Låt svalna. Gör en kladdkakssmet och rör ned grovhackad daim. Häll smeten över digestiven och grädda. Låt svalna helt.
 
Smält smör och häll i vispgrädde. Rör ned mörk choklad tills det smälter (sök på recept för chokladtryffel). Häll tryffelsmeten över kladdkakan och ställ in i kylskåpet i minst två timmar. Jag dekorerade kakan med riven mörk choklad, men det är såklart frivilligt. Hackad daim uppepå, kanske?
 
NJUUUUUT. Det är seriöst något av det godaste. Digestivebottnen sätter liksom pricken över i:et. Kladdkakan kan bytas ut mot browniesmet. =)
 
Matlagning & Bakning | |
#1 - - Sara :

Antagligen den jag sett under hela dagen som ser allra godast! :)

Svar: Vad roligt, tack! :)
- Jessica U -

#2 - - a n n i k a:

Gott!

#3 - - Joanna-Livet med Asperger syndrom och kronisk smärta:

mumms

#4 - - Hemma Hos Felicia:

Wow! Ser verkligen god ut!! :)

Svar: Tack, kul att höra! :) (& god var den)
- Jessica U -

Upp